Tällä viikolla on aiheena ollut koiran käyttö ja käyttäytyminen. Käsiteltävät asiat ovat olleet minulle ennestään tuttuja (mm. koiran laumakäyttäytymisestä, koulutuksesta jne), joten muistiinpanojen sijasta on tullut piirreltyä melkoisesti. Piirtäminen on oikein hyväksi havaittu keino pysyä tunnilla hereillä. Kun on jotain tekemistä, tulee kuunneltua tarkemmin. Vaikka ei noilla tunneilla ole nukahtamisen vaaraa ollutkaan. Ei varmasti, kun koirista on kyse :)

Välillä on ollut pieniä käytännön harjoituksia ulkona. Tänään esimerkiksi opettajan omalla koiralla esine hakua. Lisäksi on ollut oppilaiden omilla koirilla harjoituksia vihaisen koiran käsittelyssä. Vihaista koiraa ei meistä kenelläkään taida olla ja vihaiseksihan ei kiltistä koirasta ole, (edes näyttelemään)  Niin mitään kovin hyvää käytännön oppia oli vaikea järjestää. Mutta ainakin tiedämme nyt miten vihaista koiraa periaatteessa tulisi käsitellä. :)

Täällä on myös siitäkin hauskaa opiskella, että opettajan sana ei ole mikään laki. Voimme osallistua tuntiin muutenkin kuin kuuntelemalla ja jopa väitellä opettajien kanssa. :) Voi olla että näin on jossain muussakin koulussa, mutta minulle perus ja käsi ja taideteollisen koulun käyneenä tämä on uutta.

 Kaikki koiriin liittyvä tieto on vielä muutenkin sellaista ettei mitään yhtä ainoaa oikeaa tapaa/ tietoa ole  olemassakaan. esim. koiran kouluttamiseen. Yksi vannoo naksuttimen ja "pehmeän" koulutuksen nimeen ja toinen käyttää kettinkistä kuristuspantaa kovillaotteilla höystettynä. Ja kumpikaan tapa ei ole väärin. Periaatteessa. (Jokaisen oma mielipide voi olla muuta. Minusta esim. jälkimmäisenä mainittu koulutustapa on väärin ;)  )

Hoitolatoiminnan tunneilla kävimme kiivaan väittelyn aiheesta ajatteleeko koira. Opettaja kertoi aiheesta tehdyistä tutkimuksista joiden tulokset todistavat koiran toimivan ilman minkäänlaista ajattelua. Meistä kukaan ei tainnut uskoa. Tottakai koira ajattelee. Pimu ainakin :)

Tänään (eri) opettaja näytti kalvolta jotakin professorien tutkimuksiin perustuvaa kalvoa koiran oppimisesta. siinä väitettiin ettei koira opi toiselta koiralta matkimalla. Sekä myös ettei koira ajattele. Opettajakaan ei uskonut kumpaankaan väitteeseen. Että näin koira-alalla.